Sunday, May 16, 2010

Selamat Hari Guru!

Selamat Hari Guru!
Slamat hari guru kepada semua guru2 di Malaysia terutama sekali kepada cekgu2 yang telah mengajar ku di sekolah dahulu. Walau mereka barangkali tidak akan membaca kejadah aku ni namun ku kesah apa. Janji ku wish suda kan? ;)

Well tajuk kali ini, GURU lah kan. Guru sebagai pembimbing anak2 muda pewaris nusa dan bangsa. Memupuk nilai estetika dan nilai2 hidup yang bakal digunapakai untuk masa depan para pemimpin masa depan Malaysia nih.
Cekgu, sebagai pembimbing dan pendorong selepas ibu bapa di rumah. Mengajar segala macam pelajaran dan mengajar segala macam pengajaran kepada para murid. Tp ingin ku bangkitkan soal, qualiti cekgu itu sendiri adalah ditahap mana setakat menjadi sebagai pendorong dan pembimbing murid2?

Quality seharusnya penting demi menjamin hasil yang berkualiti, hasil yang cuba ku maksudkan iaitu dalam konteks blog aku kali ini adalah, PELAJAR. Bercakap mengenai kualiti, cekgu itu sendiri padaku harus menjadi seorang insan yang lengkap segala2nya. Perfectionist? Ya perlu kerna mereka ini golongan yang MEMBIMBING para pelajar. Tidak kah ia kontra jika cekgu itu sendiri tidak perfect? (bukan dari erti kata 110% perfect ya..cekgu itu pun ku tahu manusia juga) . cekgu perlu lah menjadi atau sekurang nya cuba untuk menjadi perfect dari pelbagai aspek kerna mereka ini, seperti yang dikata kan tadi, golongan yang MEMBIMBING para pelajar. Perfect atau sekurang2nya cuba untuk menaik taraf diri itu sendiri supaya menjadi perfect. Perfect sebagaimana pandai mengurus kan hal2 berkaitan diri, keluarga, masyarakat, social sekolah itu sendiri, dan murid2 juga.

Ketidakseimbangan kesemua faktor2 ini bakal menjadi kan cekgu2 yang dihasilkan di instistusi2 yang berkaitan hilang kualiti dan daya reliable terhadap mereka. So bagiku, harus lah perkara2 diatas tadi diseimbangkan bagi menjamin kualiti dan melahirkan para pelajar yang dapat memnimbing dimasa depan. Nak elaborate tentang perkara2 diatas? Ku rasa tidak perlu kerna ku tahu cekgu2 di mesia ini cukup pandai menilai dan memikir. Namun kalau ada yang masih ‘Blur2’ atau ingin bertanya, jangan malu jangan segan angkat tangan sahaja cekgu.
“ARE YOU RELIABLE ENUFF TO TEACH MY SON, TEACHER?” :)


**BERKUALITI kah cekgu itu kalau masuk2 kelas je muka dah masam, bagi salam macam nak tak nak je, ajar budak2 mcm nak gado je, marah budak2 mcm org gila meroyan, rotan budak2 mcm pegawai penjara rotan pesalah rogol, atau menengking murid2 dikhalayak ramai tanpa ada rasa hormat? Berkualiti kah cekgu itu? Huhu cekgu2, murid2, dan bekas murid2, selamat hari guru buat tahun ini dan tahun2 seterusnya yer!




ini mungkin barangkali antara cekgu2 yang berkualiti..








TAPI INI...i dont think so..


1 comment:

  1. heeee..... hope2 sy ble jd cegu yg berdedikasi dan mengamalkan ciri2 proksimal guru yang afektif. =)

    ReplyDelete