Tuesday, June 9, 2009

Smoke, Smokin', Smoker..

31 May 2009; KATAKAN TAK NAK PADA MEROKOK!

Huhu sudah sering bangat aku mendengar ungkapan nih..kerajaan kononye xabis2 cube utk menangani masalah Rokok. Bersusah Payah atau Pura-Pura Payah?

Haha sebenarnya sangat senang untuk mengatasi masalah nih.
Tak Payah kempen2, tak payah larangan merokok 18 tahun keatas, tak payah gambar2 yang menyeramkan tu, tak payah susah2 naikan harga rokok! Sebenarnya ini hanya menguntugkan sesetengah pihak dan bukannya menghentikan ‘Pembunuh Bersiri’ nih.

Kenapa pulak Rokok ‘Pembunuh Bersiri’?
Yah..Smoker doesn’t kill the smoker but those who are around them!
That’s tha fact.

Senang sangat nak hentikan gejala pembunuh bersiri nih,
HARAMKAN SAJA PENJUALANNYA!

Boleh..sapa kata susah?
Ecstasy, Marijuana, and even Daun Ketom itu haram dalam penghasilan & penjualannnya, si pesalah bole dikena kan pelbagai hukuman dan paling teruk kne gantung bagi pengedar dadah, Musuh No1 negara…kan?

So why not Rokok tu tak dibuat mcm dadah, daun ketom?
Benda2 yg merosakan masyarakat..yg konon2nye itu je lah yang musuh Negara….duhh..
Klu diperhatikan secara halus, pengedar dadah kne tangkap kne gantung pe sume, si pengambil pula di masukan ke pusat pemulihan..bkn?
Sbb DADAH musuh Negara dan Pemusnah Bangsa..

Tp kenapa kalau bab Rokok dikecualikan??
Sudah lah rokok tu boleh menyebabkan pelbagai penyakit compare tu penagih dadah..lihat dlm pelbagai aspek ya..
Rokok jugak bole membunuh bukan saja si perokok, malah ORG DISEKITARNYE!
Perokok Pembunuh?

Lu Pk La sendiri..

Seorang perokok secara tak langsung, menghasilkan apa yang dipanggil 2nd Hand Smoker dan 3rd Hand Smoker. 2nd Hand Smoker adalah mereka yang tak menghisap merokok tp terdedah kepada kesan sampingan merokok. Mereka akan terdedah kepada penyakit Arteri Koronari dan Kanser Paru2 antara 25% dan 30% sama seperti perokok.
Bagi 3rd hand smoker, golongan ini adalah gologan yang tidak merokok tapi disebabkan golongan si perokok, ini akan menghasilkan asap lutsinar yang akan memberi kesan kepada golongan ini walaupun mereka tidak mendekati golongan smoker. Mereka boleh meghidap menyakit Arteri Koronari, Kanser, Sel Tisu Mati, sama seperti perokok.

Pendedahan asap rokok kepada golongan yang tidak merokok, kesannya bersamaan dengan perokok yang menghisap 10 batang rokok sehari.

So suda nampak impak yang akan diberikan oleh Rokok?
Ia sepatutnya dibanned terus dari market, haramkan sahaja penjualannya…sama seperti Dadah..buat sahaja begitu..

Tapi seikhlas hati ku terdetik, takan hilangnya ia dibumi ini kalau ia akan menguntungkan berjuta2 dollar dan memberi pulangan lumayan kepada sesetengah pihak..
Letak laa undang2 berat mane pun, Rules are made to be broken and somehow, it would give benefits to some people...think about it..

Ahh globalisasi yang hanye mengaburi mata2 jernih yang melihat…manifesto songsang yang memanipulasi ideology bangsa sendiri..

Lu Pikir Lah sendiri..
Sonang cite, berhenti sahaja wahai perokok..



No comments:

Post a Comment